torstai 6. kesäkuuta 2013

Ahkera

Mitä tarkoittaa ahkera?

1. paljon työtä tekevä, työteliäs, uuttera, uuras, toimekas, toimelias
2. vireä, ripeä, riuska
3.innokas
4. usein jotakin tekevä, halukas, hanakka
5. usein, vähän väliä suorittava

terveisin,
suomisanakirja.fi/ahkera


Mielestäni olen melkoisen ahkera, ainakin välillä. No okei, jos nuo ovat määritelmät niin melkein koko ajan. Sitten välillä olen taas tosi laiska, mikä tarkoittaa sitä, että ne juokse pää kolmantena jalkana ihan joka paikkaan, mutta harvoin osaan olla tekemättä kertakaikkiaan mitään, en osaa olla totaalisen laiska. Ehkä siksi sairastelin keväälläkin niin paljon, kroppa pakotti pysähtymään, kun idootti mieli ei siihen pystynyt ilman hyvää syytä. "Tuo tullessas, vie mennessäs" on tarttunut kotoa mukaan ja homman pitää pyöriä koko ajan, sujuvasti.

Viikonloput menee maalla metsätöissä, maataloustöissä, ikkunanpesukeikoilla ja siivoushommissa. Kesäviikonloput on täyteen buukattu ja kesälomallakaan tuskin makaan aamuisin seitsemää pidempään. Mutta tämä sopii minulle, en valita. Enkä paheksu niitä, jotka osaavat vain olla ja möllöttää. Mie olen luultavasti se maailman rasittavin tyyppi, joka ottaa imurin käteen silloinkin, kun pitäisi vaan relata... Minulla laiska päivä tarkoittaa esimerkiksi lyhyempää pyörälenkkiä ja vain jotain kevyttä kenttätyötä, kuten ruohonleikkuuta.

Muurahaiset ovat ahkeria, ne liikkuvat koko ajan, rakentavat, korjaavat, tekevät. Olen varmaan ollut edellisessä elämässäni muurahainen, vaikka aiemmin veikkasin lantakuoriaista.

Joskus kyllä täytyy myöntää, että en jaksa olla töissä niin ahkera, kuin ehkä pitäisi ja esimerkiksi bloggailen hävyttömästi aamulla, kesken parhaan työajan. Toisaalta yksikään homma ei ole jäänyt hoitamatta, että liekö se niin suuri synti?
Ja toinen juttu, tuntuu oudolta kehua itseään ahkeraksi. Me suomalaisethan normaalisti vain vähättelemme itseämme ja kehumme muita. Aika jännää yrittää kehua itseään, koska tiedän, että tämä on minun piirteeni ja olen tässä ihan hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti